Mellanöstern: Positiv inställning förmedlas till barn genom satellit-tv

Publicerad: 26.10.2022

Telefonväxlarna går varma i studions kontrollrum när tiotals barn vill delta i direktsändning i programmet Hashtag. Programmet riktar sig till barn mellan 8 och 15 år, men en del av samtalen kommer från ännu yngre barn.

Den som har turen på sin sida kan få delta i en frågesport och prata med programledarna Parastoo och 15-åriga Ava.

Finska Missionssällskapet stöder barn- och ungdomsprogrammen som mediaorganisationen SAT-7 producerar. Programmen sänds i Mellanöstern och Nordafrika. Det populära programmet Hashtag, som går på farsi, når ut till barn och ungdomar i framför allt Iran och Afghanistan.

Tittare i Iran och Afghanistan

Programmet Hashtag filmas på fredagar i SAT-7:s studio i staden Limassol på Cypern. I de farsitalande länderna kan man se programmet direktsänt genom satellit-tv, sociala medier och SAT-7:s streamingtjänst.

“Den här gången var alla barn som ringde in från Iran, men ibland kommer det samtal också från Afghanistan”, berättar programmets irakiske producent och programledare Parastoo Poortaheri direkt efter sändningen.

Hon var tidigare programledare för programmet A Girl’s World som riktade sig till flickor, men fick en idé om ett program som också skulle passa för pojkar. Hashtag började sändas på hösten 2019. Programmet är en timme långt och innehåller exempelvis vetenskapliga experiment och gör-det-själv idéer – denna gång hur man kan använda tandkräm som reparationslack och hur man kan förlänga användningstiden för ett suddgummi som sitter fast i en penna, genom att sätta en förhöjningsbit under suddgummit.

I programmet visas också teckningar som tittarna har skickat in. Genom frågesporter tar man upp olika bibelberättelser.

“På måndagar publicerar vi en berättelse på sociala medier. Frågorna i fredagens frågesport baserar sig på den berättelsen. Denna gång handlade berättelsen om det förlorade fåret”, berättar Parastoo.

I slutet av programmet lottar man ut priser bland alla som deltagit i frågesporten eller skickat in teckningar. Priserna kan vara t.ex. hörlurar, ryggsäckar, pennor eller andra skolmaterial, som skickas hem till vinnarna.

15-åriga Ava är en förebild som tittarna kan relatera till

Parastoo var tidigare ensam programledare, men numera har hon 15-åriga Ava som parhäst. Det var ingen självklarhet att hitta en lämplig ung programledare på Cypern, eftersom kravet var att kunna flytande farsi. Parastoo är glad att barnen nu har en förebild som är lätt att relatera till. Ava själv är också väldigt ivrig.

“Det är kul att få prata med barnen i direktsändning. Jag kan tänka mig att fortsätta med det här också när jag är vuxen”, funderar hon.

Ett extra spänningsmoment i programledarjobbet är att programmet streamas direkt, liksom många andra av SAT-7:s program.

Parastoo Poortaheri (till vänster) har velat utveckla tonårsprogrammet Hashtag, som är både roligt och lärorikt. På bilden syns också 15-åriga Ava, som är Parastoos programledarpar.

Missionssällskapet understöder program för barn och ungdomar

Missionssällskapet understöder SAT-7:s barn- och ungdomsprogram, som sänds i 25 länder i Mellanöstern och Nordafrika. Kristna är i minoritet i dessa områden och en del av dem blir förföljda.

Det är dock många andra än kristna människor som ser på SAT-7:s program, eftersom programmen tar upp ämnen som är aktuella och intressanta för allmänheten.

“Jag skulle uppskatta att hela 90 procent av barnen och ungdomarna som ringer till programmet Hashtag är icke-kristna. Det märker man när man pratar med dem”, säger Parastoo.

Hon tror att många barn och ungdomar kan titta på kristna program mera öppet än tidigare.

“Det har skett en förändring under de senaste åren. För 5-6 år sedan var det många som var tvungna att göra det i smyg”.

För många människor i Mellanöstern och Nordafrika är satellit-tv och internet det enda sättet att få tillgång till kristen undervisning, eftersom det inte är möjligt att sända sådana program på exempelvis vanliga tv-kanaler.

Målet är att öka barnens välmående

SAT-7 är en kristen mediaorganisation som grundades år 1995. Missionssällskapet var en av dess grundare.

Organisationen sänder program på fyra olika kanaler och når ut till flera miljoner människor. Det finns för tillfället 12 program som riktar sig till barn och unga. Det finns olika program vars målsättning är att öka barnens och ungdomarnas välmående, deras positiva inställning till livet och ge dem mod. Man vill att barnen och de unga som tittar ska känna att de kan skapa förändring. Målet är också att öka deras tolerans och acceptans.

Ett exempel på detta är programmet My School. Det riktar sig till barn som har tvingats vara borta från skolan på grund av konflikter eller coronaläget. Med hjälp av programmet, som sänds på vardagar, kan de studera matematik, arabiska, engelska och naturvetenskap.

I programmet Turning Point får ungdomarna diskutera sin vardag och utmaningarna bland de kristna som bor i Turkiet. I programmet Hello Marianne funderar man på exempelvis trygg användning av sociala medier och hur viktigt det är att tänka kritiskt.

Text och bild: Heli Vuohelainen